4. des. 2011

Hus og hage *november*

Vi er allerede i desember, men jeg tar meg likevel den friheten å sette inn siste nytt under november måned, da det meste her har skjedd da.

Hvor skal vi begynne da? Det trives og gror i hagen. Jeg har sett endel planter blomstre for første gang og blitt mektig imponert over hvor fort det gror og hvor vakkert det er. Her er det planter som man kanskje har innendørs hjemme eller sett på ferie i Spania. Her gror de av seg selv. Lite stell fra min side - bortsett fra en liten trim nå og da, så det ikke tar helt av.

Vi har også hatt en skikkelig dugnad her sammen med naboen hvor hekken mellom husene ble trimmet og diverse trær ble tynnet eller hogget ned. Vi har mye mer sollys her nå, så det hjalp stort - og så ble vi bedre kjent med naboen. Bare vinn, vinn da.

Stjerne jasmin - tror vi...




Bouganinvillea - i fri blomst. Blomstene dekker mer nå og har tatt helt av.



Fargerikt er det i alle fall!

Minigulrøttene og ertepeisen har gjort sitt. Vi fikk et bittelite lager av gulrøtter (noen veldig mini - tynnet ikke nok) som nå er spist opp og endel ertepeis som også er fortært. Mot slutten var ertepeisen fulle av meldugg eller lignende og ikke så flott å se på. Moro å ha prøvd likevel.




Tomatplatenene vokser godt. Her er vi nøye med å vanne hver dag. Vi har to typer tomater, vanlige, små cherry tomater og en type som kalles cluster tomatoes. Svigermor var så snill og låne oss et stativ som plantene kan støtte seg mot og det var tydeligvis veldig nødvendig. Her gror det fort!



Jeg har også fått svar på hva de orange plantene (fra forrige måneds "nyhetsbrev") heter. Svigermor hadde svaret. De heter Clivia så da har vi den gåten løst. Og så har vi også rødbeteplanter som gror i bakgården. De skulle visst være ferdige til jul, så da har vi forhåpentligvis hjemmegrodde rødbeter som kan blandes i salaten.

På interørsiden har vi også hatt noen endringer. Nye sofaer ble levert for et par uker siden. De er laget av en møbelsnekker i området vi bor i og vi er godt fornøyd. Det passet rett inn med resten og det er så kos, så kos å komme i orden i eget bo.



Spisebordet så dere sist måned. Nå har vi også ordnet belysning. Lampene ble hengt opp i går kveld. De er dessverre ikke koblet til enda fordi vi trenger hjelp fra en elektriker, men dere får jo en ide hvordan det blir.


Og så har Mr. Handyman vært ute med verktøykassa og laget vinhylle som passer rett inn i IKEA hylla. Det ble veldig smart. Musa er fra bibelbeltet og ikke helt fornøyd med all alkoholen "som florerer i huset", men tror du vi bryr oss. Ha!

Mus og vin
Julepyntinga har ikke helt kommet i gang her, men jeg har planer om å investere i et juletre (blir jo plastikk da, men de er av meget god kvalitet + min bedre halvdel er veldig plaget av høysnue og et ordentlig tre ville sette i gang en reaksjon jeg helst vil slippe at han skal få). Jeg har jo sendt ned endel julesaker så de kommer opp etterhvert. Føles litt tidlig her, men det er vel bare meg det da...

Lyktene ble i alle fall tent i bakgården og foran huset i går og det ble jo litt hyggelig det da.

Alle lyktene er fra Norge, men nå har jeg sett at de selger lignende i butikkene her også. Sånt fantes ikke her tidligere.

Cerise hengelykter foran huset.


Og det tror jeg var alt for november måned. Og joda, vi har flere planer. Vi får bare se hvor vi mye vi rekker før juleferien setter inn. Ikke noe å stresse med....

Ha en riktig herlig førjulstid! (og husk det er mulig å legge igjen en kommentar under innlegget. Du trenger ikke å være medlem, du kan være anonym - men veldig fint om du legger igjen et hint om hvem du er om jeg kjenner deg. :)

2 kommentarer:

  1. Hei snuppa!
    Så deilig å se litt grønt og sommerslig i disse førjustider;) Her har vi fremdeles "grønn" vinter, men er vel heller brungrå!
    Klem Linda
    ps. mailer heller, snart!

    SvarSlett
  2. Hei Linda! Kos å høre fra deg igjen! :) Ja her nyter vi sommeren. Herlig tid.

    Håper dere for pyttelitt julesnø like før jul så det blir litt julestemning.

    Vi snakkes.

    Klem Torhild

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar.
Koselig å høre fra dere som er innom sida mi.
Ha en fin dag!