10. feb. 2013

Queenstown

For litt over en uke siden hadde min bedre halvdel og jeg 10 års bryllupsdag!
Tiden går fort og det er jo ganske utrolig at det er 10 år siden bryllupet våres som var en perfekt dag + flere perfekte, koselige uker med familie og venner som kom hit på besøk.

Dagen før dagen fikk jeg telefon fra darlingen om å pakke bagen for vi skulle på tur. Visste at han hadde planlagt noe da jeg fikk beskjed om å holde de neste dagene ledige og uten avtale, så jeg gjorde som jeg ble fortalt og pakket bagen med "litt av hvert". Vet jo aldri om det er badeferie eller turferie når han er i gang.

Neste formiddag pakket vi og dro. Jeg hadde blitt forsikret om at Bella ville bli tatt vare på mens vi var borte. Turen gikk mot flyplassen og det er jo lovende, men hvor skulle vi????
Svaret fikk jeg da vi sjekket inn. Queenstown! Sydøya som vi aldri har vært før. Herlig. Byen er kjent for både strikkhopp og jet båter så dette kunne jo bli spennende....skjelve....



For et sted! Vi landet i mange og tyve grader. Godt og varmt.
Bodde på Hilton hotell som er litt utenfor selve sentrum, men for en utsikt.
Her satt vi og hadde lunsj og middag første dagen og var helt henført. Er det rart?

Ja her kan vi sitte lenge, leeeeenge og puste ut.

Og ikke bare var utsikten nydelig. Maten var likeså!

Neste dag bar det inn til Queenstown sentrum og byen gir absolutt mersmak. Dette er en typisk turistby både vinter- og sommerstid. På vinteren er alpinsenteret kjent og de har faktisk snø i gatene. Vinterfestival finnes også. Tenk å få med seg noe sånt! Husene er bygget i tre og skiferlignende sten. Veldig flott og smelter fint inn blandt fjellene.
Det ble ikke strikkhopp på oss denne gangen - og det er nok min skyld. Jeg er ikke glad i høyder men kanskje det blir en sjanse for mannen min på neste tur (men han må ta med seg noen andre om han vil ha selskap i høyden da)...haha

Queenstown sentrum

Istedet tok vi turen med et 100 år gammelt dampskip kalt TSS Earnslaw.
Populært blandt turister da man får se maskineriet mens det er i bruk, pianomusikk for de som liker det og veldig flotte bildemuligheter. Etterpå var det lunsj, tur rundt i byen og senere middag etter en liten hvil på hotellet og taxi båt tilbake til sentrum igjen.

Og neste dag var det flyet hjem igjen. Herlig tur. Tar den gjerne igjen.

Utsikt fra TSS Earnslaw
Hilton hotell

TSS Earnslaw

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar.
Koselig å høre fra dere som er innom sida mi.
Ha en fin dag!