20. apr. 2011

Dansk kaffekake

Denne oppskriften fant jeg i mitt danske favorittblad Alt for Damerne. I bladet ble kaken kalt banankake, men etter min erfaring kan man blande inn alle typer frukt om man ikke er stor fan av bananer.
Oppskriften er testet et par ganger. På andre forsøket blandet jeg epler og feijoas (også kalt guava, en frukt som er på størrelse med en kiwifrukt og smaker litt søtere) og det ble meget vellykket i følge smakstesteren her hjemme :)

Picture from www.altfordamerne.dk















Ingredienser:

3 modne bananer
1/2 dl kald kaffe
150 gr. mykt smør
250 gr. sukker
3 egg
300 gr.mel
1 teskje bakepulver
Valgfritt: 100 gr. mørk kokesjokolade, hakket.

Jeg brukte da 2 epler, skrelt og kuttet i biter + 7-8 feijoas også kuttet i biter i stedet for bananer.
I stedet for kokesjokolade, brukte jeg 1 spiseskje bakekakao.
Om det blir litt tørt etter at melet er blandet inn, bland i litt appelsin juice så kaken blir mykere.


Og slik går man videre:
  1. Forvarm ovnen til 175C og smør kakeform (ca 24cm/dia)
  2. Mos bananene med gaffel og bland i kald kaffe.
  3. Rør smør og sukker sammen. rør så i ett egg av gangen i separat bakebolle.
  4. Bland i bakepulver, mel og rør sammen med bananene.
  5. Bland bananblandingen med sukker & smør blandingen og rør det sammen med sjokoladen.
  6. Hell røren i kakeformen og bak kaken nederst i ovnen ca 1 time (sjekk av og til så kaken ikke blir tørr)
  7. La kaken kjøles ned - om du klarer å vente...
Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar.
Koselig å høre fra dere som er innom sida mi.
Ha en fin dag!