27. apr. 2011

Urtelise har flyttet inn!

Nå tror dere kanskje vi har fått en ny leieboer, katt eller noe annet skummelt i hus....og det kunne det sikkert vært, men ikke denne gangen.
Urtelise er nemlig ei...

????????


urtepotte full av smakfulle urter - og fra i dag også salat!!!


Jeg har endelig fått den hagen jeg alltid har ønsket meg. Den er ikke diger (heldigvis!), men har en passelig fin størrelse for oss. Vi har just begynt å rydde litt. Det er mange gamle planter som nok har stått her litt for lenge og kan ikke reddes. Det finnes også mange planter som har tatt helt av og doblet i størrelsen, som jeg vil flytte til bakgården som er litt mer ryddig (les: tom).

En ting jeg alltid har ønsket å ha i en hage er urter og salat. Føler det er en luksus å kunne plukke egne urter til middagen. Jeg har prøvd å gro litt saker tidligere, men hadde da bare en liten balkong og det er jo grenser for hvor mye man har plass til der.

Klimaet her vil forhåpentligvis gi meg litt ekstrahjelp så alt det grønne kan gro igjennom vinteren. Tenk det, plantene kan vokse og gro igjennom hele vinteren. Det er jeg i alle fall ikke vant til...
Nå har jeg basilikum i tre varianter, persille, karri, pizza timian, koriander og salat.
Og er ikke den urtepotta en smart liten sak? Den skulle jeg hatt da jeg faktisk bare hadde en balkong til rådighet...

Om urtene overlever vinteren i hagen våres, kan jeg vel si at fingrene mine er lysegrønne - og overraskelsen vil være stor... I mellomtiden fortsetter jeg å klippe ned gamle planter og flytter dem hit og dit.
Litt hage terminator - I'll be back....


Et oliventre har også flyttet inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar.
Koselig å høre fra dere som er innom sida mi.
Ha en fin dag!