16. mars 2010

Gone fishing!

Hei på dere!

Noe stort har hendt meg! Og da mener jeg fisk! Jeg var ute og fisket i går for første gang (jeg har jo vært i en fiskebåt før, men aldri faktisk fisket).

Jeg ble spurt for en stund siden av svigerforeldrene mine om jeg ville være med dem og noen venner på fisketur, men jeg var skeptisk. Jeg på fisketur? Jeg mener, fisk er godt å spise, men å faktisk måtte fiske den selv? Trengte litt tid å tenke på det.

Så kunne ikke min bedre halvdel bli med å fiske pga. arbeid og jeg ble spurt igjen. Du trenger ikke å fiske, sa de. Bare bli med for turens skyld. Og svigerfar hintet med at fiskekvota deres ville i alle fall bli større om jeg ble med. Det var da noe. Så jeg takket ja og tenkte jeg kunne jo ta noen bilder og nyte utsikten.
Jeg ble plukket opp ved leiligheten. Ryggsekken var
 pakket med varme klær og regntøy, solbriller og kamera (ja.
 ..jeg husket det faktisk!), kjeks og sjokolade (og glemte under turen at jeg hadde dette i sekken!). Vi kom oss ombord, en 40-45 fots båt, så den så jo trygg nok ut for meg. Hadde ikke lyst å komme for nære det våte element.
Alle kom seg etterhvert ombord. Vi var nok rundt 10 stk. Alle gutta hadde jo fisket før. Noen hadde til og med egne fiskestenger med seg.

Båten satte igang, full fart, sjøsprøyt og hele pakka og avsted det bar.

...og så stoppet båten og vi var tydeligvis ved første fiskeplass. Alle hadde agn, fiskestenger og hva enn som trengtes klart. Båten vagget ganske så mye. Veldig mye faktisk. De fleste vagget rundt som fulle pingviner. Og jeg tenkte oooops. Dette kommer til å ende med sjøsyke. Hvorfor ble jeg med på dette? Kan jo ikke sitte ned og nyte utsikt med DE bølgene. Passet på å konsentrere meg om ett punkt for å unngå sjøsyke og svimmelhet. Takk Rangitoto (kjent vulkan i Auckland - se bildet).

...og så begynte det faktisk å føles ganske ok. Frisk luft og
bølgene tok en liten pause. Vi hadde fortsatt noen større bølger innimellom og da hørte vi bare "stor bølge på vei!" fra kapteinen. Så var det bare å sette sine beste sjøbein og håpe på det beste.
Etter en stund fikk jeg prøve fiskelykken selv. Agnet ble satt på og kroken ble kastet. Kapteinen gav meg noen få tips hvordan fiskestanga skulle holdes, men det var tungt - spesielt når første snapper (se bildet og les mer om snapper her: http://www.teara.govt.nz/en/coastal-fish/3/3)
hang på kroken! Jepp...en fisk! Mrs Shopoholic har fiskelykke!

Bølgende var fortsatt tøffe så balansen fikk virkelig prøvd seg. Bøy i knærne osv. De stakkars musklene har bare blitt brukt til spaserturer opp og ned handlegatene og å bære shoppingposer og her står jeg med ei fiskestang med en 3-4 kilos snapper hengende på kroken (fisken var sikkert nærmere 6 kilo på "fiskespråket"...skrøn...skrøn). Med litt hjelp fikk vi første snapper ombord. Den var stor og den største så langt på denne fisketuren. Og så fikk jeg en til...og så en kahawai. (les mer om kahawai her: http://www.wildblue.co.nz/fish/pelagics/kahawai/)
Her er jeg på min første fisketur og så ramler fisken inn. Så gøy!



Stolt fisker og svigerfar                                                                     Svigermor har kontrollen

Svigermor og jeg delte fiskestang og fisket på skift. Hun så ut som Fiskedronninga sjøl. Alltid full kontroll og alt sortert. Som alltid.

Vi holdt på med fiske frem til ca 2030 (vi begynte rundt 1630) og da var vi alle trøtte, sultne og stinket av fisk...Ahhh... duften av "la mer et le poisson" (sjø og fisk). Oh la la.

For en dag! Alle fikk mer enn nok fisk og var glade med mengden de kunne ta med hjem. Det blir nok masse fisk på menyen de neste dagene.

En god snapper, er en død snapper (ferdig filetert og på grillen)


PS. Et gammelt fiskeråd i familien her er å aldri ta med bananer ombord for fisken kan lukte den og da blir det ikke fisk. Vi fikk bekreftet at det ikke er sant, for utpå kvelden sa en av fiskerne at de hadde bananer i bagen. Så fisken kan ikke lukte den - om den ikke var tedd i desa da.

PSPS. En av fiskerne fikk tilslutt en større snapper en meg....så jeg fikk ikke prisen for største fisken ombord på denne turen. Men neste gang. Bare vent...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar.
Koselig å høre fra dere som er innom sida mi.
Ha en fin dag!