19. mars 2010

Moussaka

God fredag! Tror det er på tide med en oppskrift igjen. Denne har jeg prøvd selv og den smaker godt.

Moussaka (4-6 pers.)

800 gr kjøttdeig eller karbonadedeig (eller lammekjøttdeig)
6-7 tomater
2 middels store auberginer
1 stor potet, skrelt og delt i tynne skiver
½ dl hvitvin
6 dl melk
4 ss smør
3 ss mel
1 egg
100 gr ost, gjerne fra sauemelk
1 ss frisk, hakket oregano
2 grener timian
1 laurbærblad
¼ ts malt kanel
1 løk, hakket
1 fedd hvitløk, finhakket
Salt og pepper
  1. Vask og skjær auberginer i skiver. Legges i dørslag, dryss over med 1 ts salt og rør rundt med hendene. Sett til side i 30 min. Tørk så av auberginskivene.
  2. Kjøtt og tomater: snitt kryss i skallet på tomatene og ha dem i kokende vann i ca 1 min. Ha dem så under kaldt vann, skrell dem og fjern frøene. Del tomatene i terninger og sett til side.
  3. Stek løk ca 5 min. Ha i hvitløk og stek i 1 min. Ha i kjøtt, stekes i 5-6 min.
  4. Ha i hvitvin og kok til den er nesten absorbert.
  5. Ha i tomat, laurbær, oregano, timian og kanel. Rør godt. La det surre på lav varme i 40 min, rør innimellom. Smak til med salt og pepper. Fjern timianstilk og laurbær.
  6. I mellomtiden, forvarm ovnen til 180C og lag hvit saus.
  7. Smelt smør, tilsett mel, melk. Kok i 1-2 min. Ingen klumper, rør godt! Smak til med salt og pepper og tilsett 1/3 av osten. Avkjøl litt før du rører inn egget.
  8. Ha olje i en ildfast form. Legg auberginskiver i bunnen, så potetskiver, 1 dl av hvit saus, kjøttsaus.
  9. Avslutt med resten av sausen og dekk med revet ost. Stek i ca 1 time eller til toppen er gyllent.

Serveres med grønn salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar.
Koselig å høre fra dere som er innom sida mi.
Ha en fin dag!